Portal berita terbaik anda

Utama

Terkejut tanah pusaka diceroboh, ditukar milik tanpa diketahui

SIAPA yang tidak terkejut apabila tanah pusaka diceroboh dan ditukar milik oleh orang lain tanpa diketahui oleh warisnya.

Begitulah satu kejadian berlaku ke atas tanah pusaka seluas kurang seekar (0.4 hektar) di sebuah kampung di Kota Lama Kiri, Kuala Kangsar, Perak.

Kami hanya mengetahui perkara itu selepas berkunjung ke Pejabat Tanah Kuala Kangsar untuk urusan harta pusaka. Terkejut apabila diberitahu oleh pihak berkenaan bahawa tanah pusaka kami telah dimiliki oleh orang lain dan pemilik utama sudah bertukar kepada pemilik baharu.

Alangkah sedih dan terkejut serta sayu hati apabila mengetahui tanah pusaka arwah ibu diambil orang tanpa pengetahuan kami.

Ikutkan hati mahu membuat laporan polis tapi ada pihak yang mendesak untuk mengambil tindakan mahkamah.

Persoalan timbul, bagaimana pemilik tanah baharu memberitahu tanah tersebut tidak berwaris sedangkan kami empat beradik adalah waris sebenar, malah pihak berkuasa pula percaya dan termakan kata-katanya dan menukar hak milik.

Untuk peringatan semua, berhati-hatilah terhadap harta tanah yang dimiliki supaya tidak diceroboh oleh pihak lain secara haram.

WARIS TERDEKAT
Kuala Kangsar, Perak

Loading...

Leave a Reply