Portal berita terbaik anda

Viral

Hidup yatim piatu, kanak-kanak leka bermain di pusara mak ayah undang sebak

SAYU melihat seorang kanak-kanak asyik bermain pasir ‘bertemankan’ dua kubur, tidak mempedulikan orang lain seperti berada dalam dunianya sendiri.

Di hadapannya adalah kubur ibu dan bapanya yang dijemput Ilahi hampir dua bulan lalu selepas maut dalam kemalangan jalan raya.

“Petang ni bawa pergi kubur abi dan ibu, suka seolah-olah nak bercakap dengan ibu. Bila cakap ibu kat sini dia pun duk bu bu bu seolah memanggil.

“Tak nak balik, suka duk main pasir situ, kat rumah tak main pasir pun. Allahu jelas nampak dia rindu, tarik tangan nak balik pun tak mau. Nanti kita mai lagi ye Arfan,” menurut tulisan bapa saudara kanak-kanak itu di laman sosial yang mengundang sebak netizen.

Nur Azuan Shamsuddin berkata, tulisannya itu sekadar mahu berkongsi perasaan sebaknya terhadap keadaan yang menimpa anak saudaranya, Muhammad Arfan Ziqri yang baru berusia dua tahun.

Bapa saudara berusia 32 tahun itu berkata, ketika itu dia membawa Arfan menziarahi kubur ibu bapanya di Tanah Perkuburan Islam Rengkang Hilir di Bachok, Kelantan, petang Rabu.

“Saya datang bersama isteri dan anak saya serta anak-anak saudara yang lain. Sebelum ke kubur saya ada beritahu nak bawa Arfan ziarah kubur abi (panggilan bapa) dan ibu dia.

“Sampai saja ke kubur belum sempat apa-apa lagi, Arfan terus panggil bu bu bu. Seperti dia teruja untuk berjumpa dengan ibunya ketika itu,” katanya.

Namun, apa yang pelik bagi Nur Azuan, anak saudaranya itu tidak pernah bermain pasir di rumah keluarganya di Bachok.

“Kat rumah keluarga saya pun ada pasir, banyak pula tu tapi Arfan tak pernah nak main. Tapi di kubur mak ayah dia, Arfan seronok betul main pasir, dikuis-kuis pasir kat situ.

“Kejap dia duduk, kejap berdiri. Selepas tu dia keliling kubur mak ayah dia. Kami biarkan saja sebab dia masih kecil, biarkan dia melayan perasaan sendiri.

“Saya sebak tengok Arfan. Walaupun Arfan tak menangis, tapi saya tahu dia begitu rindu dengan ibu dan abi dia,” katanya sambil menambah bahawa dia adalah abang kepada bapa Arfan yang merupakan anggota polis, Allahyarham Lans Koperal Muhammad Shakiran, 30.

Nur Azuan yang bekerja sebagai jurujual memberitahu, paling mencabar sewaktu mahu pulang ke rumah kerana Arfan enggan berganjak dari kubur ibu dan bapanya.

“Kami ajak Arfan balik, tapi dia tak nak. Siap merengek, macam dia tahu nak kena tinggalkan ibu dan abi dia. Tarik tangan ajak balik pun dia tak nak.

“Dalam 10 minit juga dia tak nak, duduk tenung lama kat kubur tu. Aduhai saya bertambah sebak… tapi selepas berkali-kali pujuk baru Arfan nak ikut balik. Sampai di rumah dia muram dan termenung saja,” ujar bapa seorang anak itu.

Menurut Nur Azuan, personaliti anak yatim piatu itu berubah sejak pemergian ibu bapanya dari seorang yang begitu agresif kepada lebih tenang dan mendengar kata.

“Dulu kalau nak ajak mandi ke makan atau tidur punyalah susah. Tapi sekarang ni, senang saja nak suruh dia buat semua tu.

“Keadaan Arfan tu macam ‘aku dah tak ada mak dan ayah, aku kena tak boleh liat macam dulu lagi… aku kena belajar buat sendiri tanpa disuruh berkali-kali’.

“Saya pernah dukung Arfan sebelum ini, saya bisik kat dia ‘Arfan, semoga jadi anak yang soleh, berjaya dan menjadi kebanggaan kepada mak dan ayah,” katanya.

Dalam kejadian pagi 29 Oktober lalu, ibu bapa Arfan, Lans Koperal Muhammad Shakiran dan Nurul Ashikin Kamaruddin, 27, maut selepas motosikal yang ditunggangi mereka terlibat dalam kemalangan jalan raya dengan sebuah lori di Jalan Syed Putra di Kuala Lumpur, menghala ke pusat bandar.

Loading...

Leave a Reply