Ulama Lubnan, Sheikh Saleh Abu Saeed kembali ke rahmatullah

Lagi khabar duka buat umat Islam.

Tokoh pendakwah Lubnan, Sheikh Saleh Abu Saeed dilaporkan telah meninggal dunia akibat Covid-19.

Allahyarham menghembuskan nafas terakhir ketika menerima rawatan di unit rawatan rapi (ICU), semalam.

Walaupun dalam keuzuran, Allahyarham masih menunaikan solat Maghrib sehari sebelum kematiannya yang mana gambar tersebut tular di media sosial.

Semoga roh Allahyarham dicucuri rahmat dan ditempatkan dalam kalangan orang-orang yang beriman.

Al-Fatihah..

Perginya ulama salah satu tanda kiamat

Rasulullah SAW menyatakan, salah satu tanda-tanda kiamat ialah Allah SWT mengangkat ke langit segala ilmu dengan matinya ulama yang soleh.

Dalam keterangan lain yang ditulis Ibnu Katsir lewat kitab An-Nihayah, Rasulullah menjelaskan kepada umatnya bagaimana orang-orang soleh bisa hilang di akhir zaman.

Imam Bukhari meriwayatkannya dengan sanad dari Mardas Al-Islami bahawa Rasulullah bersabda; “Orang-orang soleh akan hilang satu persatu, sehingga tinggallah orang-orang sampah seperti gandum dan kurma serta Allah SWT sama sekali tidak mempedulikan keberadaan mereka.” Maksudnya yang tersisa hanyalah manusia yang tidak berguna.”

Ya, ulama yang kini kita jadikan sebagai guru, cepat atau pun lambat akan mengalami masa pengakhiran hidupnya.

Disebutkan dalam kitab Ash-Shahih, dari Abdullah bin Amr, Rasulullah SAW bersabda, “Sungguh, Allah tidak mencabut ilmu dari (hati) manusia dengan mengangkatnya ke langit, tapi ia mencabut ilmu melalui kematian ulama. Hingga ketika tidak lagi ada seorang alim pun, orang-orang mengangkat orang-orang jahil sebagai pemimpin. Mereka kemudian ditanya, lalu mereka memberi fatwa tanpa ilmu. Mereka pun tersesat dan menyesatkan,” (HR. Bukhari (I/100), Muslim (IV/kitab; ilmu hadis nomor 13), At Tirmidzi (V/2652), Ibnu Majah (I/52), Ahmad (II/hal: 162).

Tuan Guru Allahyarham Nik Abdul Aziz Nik Mat dalam buku Tazkirah; Melihat Kiamat dari Jendela Al-Quran mengemukakan, apabila ulama yang bertakwa wafat, bererti terangkat ilmu disebabkan Allah SWT tidak mendatangkan penggantinya.

Demikian pula dengan terangkatnya ayat-ayat Al-Quran ke langit. Allah SWT akan mengangkat ayat serta surat Al-Quran bukan saja dengan hilangnya ayat-ayat itu dari mushaf. Namun dengan segala ayat-ayat yang terekam di dalam hati manusia juga akan hilang.

Apabila mereka yang hafidz (hafal) Al-Quran sudah lupa dengan segala surat-surat yang dihafalnya, bererti Allah SWT telah mengangkat Al-Quran dari dada manusia.

Loading...

Leave a Reply