Tak izin keluar dewan, guru terkejut ditengking calon SPM

Tular sepotong video TikTok seorang guru wanita yang menahan kesedihan selepas dimaki oleh seorang calon yang sedang menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) pada Selasa.

Menerusi video terbabit, guru berkenaan menceritakan kekesalan tentang akhlak pelajar kini yang berani memaki hamun guru ekoran tidak berpuas hati apabila tidak dibenarkan keluar dari dewan peperiksaan 10 minit sebelum tamat kertas ujian.

Dedahnya, pelajar lelaki terbabit dipercayai meninggikan suaranya dengan perkataan bahasa Inggeris ‘what the f*ck sh*t’ekoran berang selepas dikejutkan ketika tertidur di dalam dewan peperiksaan sekitar waktu tengah hari.

Bagaimanapun, video TikTok terbabit telah dipadamkan dari media sosial guru berkenaan selepas permohonan maaf dibuat dari pihak sekolah.

“Permohonan maaf telah dibuat dari pihak sekolah atas apa yang dilakukan pelajar tadi.

“Anggap macam nilah, saya seorang guru dan seorang manusia saya ada hati dan perasaan. Memang saya dibayar gaji untuk menjadi seorang guru dan ada juga yang cakap terima gaji itu.

“Tapi saya tak dibayar gaji untuk dimaki, saya melakukan kerja dengan penuh kasih sayang,” katanya yang sudah enam tahun berpengalaman bergelar guru disiplin.

Sepanjang tempoh bergelar guru, dia tidak pernah berdepan situasi berkenaan seperti yang berlaku ketika sedang mengawasi peperiksaan SPM baru-baru ini.

“Sepanjang bergelar guru disiplin, sekalipun saya tak pernah maki budak, pelajar sendiri datang dan mengaku salah mereka.

“Bila hari ini saya dimaki sedemikian jadi video sebelum ini pun saya turunkan. Tak ada manusia pun yang nak lahir untuk dimaki, direct into your face. Tak ada siapa pun suka perasaan dimaki.

“Anggaplah itu cara saya lepaskan perasaan. Tiktok tempat penceritaan harian saya, minta maaflah kalau ada rasa tindakan saya tak betul. Tapi sebagai manusia, apa saya buat itu perasaan saya yang terkejut dan tertekan dan marah dimaki oleh pelajar 18 tahun sebegitu rupa.

“Saya tidak dibayar gaji dan belajar empat tahun sebagai guru sebagai tiket untuk generasi sekarang untuk maki saya. Saya ada harga diri, saya ada maruah,” tambahnya.

Menerusi tinjauan di Twitter, masih ada sebilangan pengguna yang terkilan dengan tindakan pelajar terbabit dan bersimpati atas nasib yang menimpa guru berkenaan.

Loading...
Published
Categorized as Viral

1 comment

  1. Pelajar yg takde adab mmg brperangai biadap begitu…Klau bole biar pihak skolah menggantung pelajar tersebut dari menduduki peperiksaan biar dia rasa…Nak salah mak/ayah dia tak bole sbb kebiadapan itu dtg dari kebodohan pelajar itu sendiri yg bengap…

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *