Cempedak Cheese

Portal berita terbaik anda

Utama

Penanam tembikai diboikot pemborong diserbu pembeli

IPOH – Hari ini tular dalam laman sosial mengenai seorang peniaga tembikai yang berdepan masalah untuk menjual hasil tanamannya yang dikatakan tidak lagi dibeli oleh pemborong bukan Melayu.

Akibatnya peniaga Melayu dari Sungai Siput itu terpaksa menjual hasil tanamannya sendiri di tepi jalan besar di Meru Raya dekat sini.

Tanpa diduga, nasib peniaga berkenaan mendapat simpati daripada masyarakat setempat yang beramai-ramai membeli jualan lelaki berkenaan.

Tinjauan Perak Gazette mendapati orang ramai menyerbu tempat jualan peniaga tersebut hari ini.

Para pembeli berebut-rebut membeli jualan tersebut sambil memberikan kata-kata semangat kepada peniaga tersebut.

Pembeli berkata mereka mendapat tahu mengenai perkara itu menerusi media sosial dan tidak bertangguh lagi untuk membantu peniaga tersebut.

Dengan harga jualan istimewa iaitu RM1 sekilogram, ramai yang membeli dalam kuantiti yang banyak dengan niat untuk membantu peniaga tersebut.

Malah berpuluh-puluh kereta diletakkan berhampiran tempat jualan ketika orang ramai membeli. – Perak Gazette

9 Comments

  1. anti

    melayu kalau tak menipu tak sah! kalau ia pun nk lariskan jualan guna FB ke, guna media sosial ke, tak payah la nak babitkan kaum tu salah kaum ni betul. Rupanya memang tiap2 tahun dia ni meniaga kt situ. Org2 yg tinggal dkt ipoh mesti kenal sgt dh dgn peniaga ni. Aku bukan tak sokong penjual dan produk Melayu..Sokong!..Tolong lah penjaja penjaja kecil..Cuma jangan jadikan sentimen kaum pembohongan sebaga komoditi marketing..Tapi ingat, Islam melarang penipun,Gharar dan jahalah.. kalau begini sikap muslim..bila nak maju.. Mudahnya melayu ditipu..

    • kimie

      Kalau dia nak tipu buat apa dia jual rm 1kg ,cakap biar lah berakal…..kau cakap melayu selalu menipu meh aku cakap yg selalu hidup menipu tu org cina sampai mati pun dia menipu…meh aku buktikan…org cina dulu kalau mati dia bakar atau tanam harta mereka bersama tetapi cina sekarang tipu duit org hidup tu dia ambik bakar duit palsu ….dia tipu tuhan dia…kau ni nak back up pun bodoh

      • Ranjeet

        Harg kebun jual tembikai sekarag RM0.60s sahaja sebab itu boleh jual RM1 bagaimana saya tahu sebab saya pun petani tanam tembikai di kedah

    • Azmi

      Betui2 sya stuju ngn kome pny statement kimie ,Cina klu tk mnipu tk Kaya hingga skrg ,udoh ler nok bkup ker Cher Tu sngt 😒

    • Zakir

      Pemborong jual RM5 sekilo jadi apa yg dia tipu. BODOH

  2. boy

    dimohon agar penanam tembikai yg masih menggunakan racun puradan agar menghentikan penggunaannya dlm tanaman tembikai…kasihan kami sbg pengguna….

  3. Asyid

    Oklah tu 1kg 1.00 mana nak dapat.Dah murah tu,dia orang bermodal dan berpeluh nak bersihkan kebun.Cuba tanam sendiri baru tahu rasa camana penat dan panas berjemur bawah matahari.

  4. Rizal

    Org cina di kwsn Penang byk pindah ke kulim..sy tny knp xberniaga dekat Penang??dia sendiri ckp yg cina meniaga dgn cina ssh mahu kaya..tp meniaga ngan melayu sy blh kaya..
    Sy tny knp blh jd mcm tuh?
    1) org melayu byk senang kena tipu
    2) org melayu paling byk buat kenduri.sama siapa diaorang beli barang?cina blh kasi hutang!!!org lain xblh!!
    Ni sy ckp sikit je…sbb malas nk taip..korang pikir la sendiri!!!

    • Muzz

      Btol3,…
      cina kalu xtipu bukan cina
      India kalu xmabok buat kacau bukan india
      Melayu kalu xkene tipu bukan melayu
      ..soo korg semua paham ke edok..masih nak kene tipu agi ke?/?/

Leave a Reply

Theme by Anders Norén