Cempedak Cheese

Portal berita terbaik anda

Utama

Gaji sesetengah kerja di Malaysia terlalu tinggi, kerajaan PH akan kaji semula

KOTA KINABALU – Menteri Sumber Manusia, M Kulasegaran berkata, kerajaan akan mengkaji gaji pokok lebih “relevan” bagi sektor tertentu kerana RM1,100 terlalu tinggi bagi sesetengah sektor.

Beliau berkata, ini bermakna akan ada gaji minimum berbeza bagi sektor seperti perladangan, hotel dan kedai kopi.

Katanya, perkara itu memerlukan lebih banyak kajian sebelum dibawa ke Kabinet untuk pertimbangan.

Terdahulu, Kulasegaran mengadakan perbincangan dengan Persekutuan Majikan Malaysia cawangan Sabah.

Katanya, ahli persekutuan itu memberitahu majikan perlu mengurangkan jumlah pekerja atau menamatkan perniagaan mereka kerana tidak mampu memberi gaji minimum kepada pekerja.

Kadar gaji minimum ditetapkan pada RM920, sebelum dinaikkan kepada RM1,100 di seluruh negara mulai 1 Januari lalu.

Kulasegaran berkata, kementeriannya turut mempertimbangkan langkah meminda undang-undang buruh untuk menjadikannya lebih relevan.

Ia termasuk Akta Pekerjaan, Akta Kesatuan Sekerja, Akta Standard Minimum Perumahan dan Kemudahan Pekerja, Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan, Akta Keselamatan Sosial Pekerja dan Akta Sistem Insurans Pekerjaan.

56 Comments

  1. Najib Ahmad

    Cuba cadangkan agar gaji menteri tu dikurangkan. Terlalu tinggi sampai tahap jutawan dah semua. Kos hidup sekarang sekadar cukup2 makan je dengan gaji rm1100 yang dikatakan terlalu tinggi tu. Susah2 sangat,cuba menteri sendiri hidup seperti rakyat lainnya dengan gaji yang rm1100 yang terlalu tinggi tu. Kalau boleh survive, aku tabik. Tapi jangan jadi gila pulak sebab tak mampu hidup dengan gaji rm1100

    • Asrulhizam bin hussen

      Kami penduduk disabah ini sangat susah dan taraf kehidupan sekarang ini sangat tinggi berbanding era 80 dan 90 han. Kalau kamu mahu kasih turun kadar gaji minima perlu kamu kaji dng cara baik. Sbb purata harga barang2 di sabah lebih mahal berbanding di semenanjung. Jangan kamu ikut kan hati kaum sahaja tampa menghiraukan baik dan buruk ya nanti.

      • Mohamad saiful bin tazuddin

        Agak agak la nak bawak turun gaji rakyat siapa kami di mata menteri menteri semua, harga barang mahal gaji pun tak cukup makan ni nak turun lagi ka.. Anak bini nak makan apa.. Hidup bujang pun tak cukup gaji sebesar rm1100 ni nak turun lagi..

        • Hamba Allah

          Belajar tinggi tinggi tapi otak sempit . Cuba turunkan gaji menteri menteri semua . Cuba fikir dan faham situasi orang yang bukan senang ni macam mana . Orang yang kaji 1100 harini dapat gaji harini jugak abis . Disebabkan komitmen banyak nak bayar itu ini makan anak bini keluarga lagi . Tuh tak termasuk duit sewa rumah kete motor belanja harian . Menteri semua gaji besar besar boleh lah . Jangan kerana duit menteri menteri buta sampaikan tak nampak kesusahan rakyat . Bukalah mata tuh menteri menteri .

          • Afida

            Menteri ni
            belajar di India sbb tu dia kata 1,100 tuu tinggi!

        • Abd jalil

          Mentri baru keluar hutan..

          • Mohd Khairul azhar

            Bangang betul la.knpe tak bagi gaji 550 je sebulan.bayar rumah rm23…kereta rm15…bil api Dan air rm30…belanja dapur utk sebulan rm15…minyak kereta Dan motor rm17 utk sebulan.cerkaji lgi…Ada balance Tu rm550..

        • Pesara

          Agak agak kalau wat masuk awang hitam boleh bayor dok dgn gaji minima.

      • Joyah

        Ni lah arwah pramlee kata dah tua2 pun bodoh

      • Rosni Mohd Saad

        Betul2. Saya setuju kalau gaji menteri menteri diturunkan sebb terlalu tinggi. Walaupun saya tinggal di Semananjung Malaysia ssya setuju sbb gsji rakyat seperti kami baru aje 920 hingga 1100 msna nk tampung oerbelamjaanyg semakin tinggi. Turumkan gaji menteti2 smp RM1100 tgk noleh menteri2 survive.

    • Aku

      Tu la pasal..nk selesaikan hutang negara punya pasal,pendapatan rakyat je yg di ejasnye..kalau bersungguh nk bayar hutang negara,ejas la semua pendapatan warga malaysia.,tapi pendapatan menteri2??
      Siapa menteri2 kita kat malaysia ni??
      Warga Somalia kah??
      Afganistan kah??
      Konggostan kah??
      keee israel yahudi laknatullah??

      • Budakpro

        Pala butuh bapak dia 1100 besar… Cuba dia gaji 1100..baru tau rasa macam mana hidup…. Pergi mati menteri macam ni.. Harap2 esok lusa dia meninggal terus.. Amin…

      • Iban

        Apaa laa bodo sngat..ko ingat dpat survive kh ngan 920 sbln..krja sewa rumah bukan 50 sbulan..bangang..paloi btul..cuba aa ko survive dngan 920 ko tu..sya rasa ko tk prnah lg makan laun garam sja..bodoh

      • Dom

        Gaji menteri sekarang pun sma dkaji semula.. Jangan hanya rkyat shja..

    • rajabogak

      Betul,biar menteri pun rasa peritnya dengan gaji yang kecil dengan harga barang yang melambung naik.

    • Elsie Molly

      Atau cuba suruh menteri hidup dengan gaji saja tanpa peruntukan khas.Menteri kita ni manja sangat dengan peruntukan sampai lupa rakyat.Pakai semua duit peruntukan tu untuk bayar hutang negara.Baru adil…

    • Amin

      Setuju.

    • wan

      Gaji seorang menteri mencecah Rm25,000 sebulan . Itu belum lagi masuk kemudahan dan elaun-elaun yang mereka terima setiap bulan. Cuba bayangkan dengan Rm25,000 itu boleh dikongsi seramai 23 atau 24 orang pekerja. Adil kah dikatakan gaji Rm1100.00 terlalu tinggi sedangkan kos sara hidup semangkin meningkat. Ini Menteri bodoh, pemalas dan tidak bertanggungjawab atas jawatannya…. dan tidak layak sebagai Menteri..

    • Amli Aniki

      Saya kira gaji menteri2…tim menteri2…
      Adun2…patut dikaji semula gajinya..
      Patut gaji rakyat yg kena tinggi sebab rakyat yg undi pemimpin2 ni…kalau x undi kita sama taraf jew…jgn nak berlagak sangat yea…tunggu PRU akan datang!!!
      Tau kuasa rakyat macamnakan???
      Kalau x pandai berjanji,jangan berjanji!

    • Nora

      Patut kurangkan gaji menteri2 tu dulu …baru BOLEH cakap untuk kurangkan gaji rakyat…cakap tak serupa bikin…ada jer isu yg bokeh nyakitkan hati rakyat…Ko berada di kedudukan sekarang…kalau bukan kerana rakyat…tak dok di situ ooiiii…!!!!!!!

  2. Roslan

    Menteri kata gaji 1100 tinggi lu punya gaji pun kasi turun lah jgn cakap pakai hentam saja

    • Yakuza

      ko punya sembang ah….babi pun terbang..takan lha kami mkn pasir lepas nhe

    • Jangan jadi bodoh la ok,gaji stkat 1100 bilang terlalu tinggi,Oii skg sy c tau kau kreta 1 bulan RM367 SEWA RUMAH RM670 MKN MINUM cukup2 1 bulan RM250 sma2 fmly BAGI ORANG TUA RM150 JDI PERDANA MENTERI JUMLAHKAN LAH BRPA SY BAYAR TIAP BULAN K,BAKI LAGI,belanja saya pn tidak ada owh klu sy x partime food panda,pndaptn panda partime pn 1 bulan 5 kali sja DPT time cuti krja sja DPT prtime,jdi bygkn kmi ne gaji bersih 1100 dgn msh rest karja cuti pn kami PKI untuk cari rzki demi sesuap nasi,mna otak kamu mw kasih turun gaji,fkir baik2 ok jngn ada kuasa untuk negara kasih susah rakyat la,last jumlahknlah yg perluh saya pay tiap bulan kalau gaji 1100 itu terlalu tinggi sangat

  3. Bapakko ngeprone depan 7e

    Ko turun sini ..kerja gaji rm 1100 .. Aku maw tgk ko hidup ka ndaa..biar aku ganti ko jadi menteri. Xlama ..3 bulan jak ko gaji rm1100 .. Makan pasir ja nda ko nee ..babi punya matcha ..

    • Jaslin bin taripon

      Menteri kata nak kaji..Jangan lupa gaji menteri,klu boleh biar lah menteri pun brgaji pokok 1100 kerana mereka banyak elaun dan projek..Kami rakyat biasa hanya berharap pd gaji pokok tanpa ada elaun tambahan kecuali kami buat krja lebih masa..

      • Silap pilih pru13

        Sepatutnya harga barang yg durang kena jaga supaya jgn dinaikkan sesuka hati. Dgn gaji rm2500 pun x cukup utk 1 keluarga. Inikan pula rm1100. Klu menyewa rmh bg yg x rmh pun sdh mengambil rm400 ke rm500. Dia ada fikir kah tu. Anak2 sekolah klu seorang pun mau rm150 sebulan jga.
        Saya setuju klu c bahalol ni d kasi rasa gaji minimum rm1100 sbln selama 6 bln.

  4. kamaruddin b jemain

    kerajaan PH adalah sial dan haramjadah… gaji menteri sepatut nya rm 5000 saja termasukgaji mp…. wajar tak

  5. Shahwan ismail

    Lebih releven jika gaji menteri2 dikaji semula dan dikurangkan,, kerana kebanyakan menteri2 ph di era malaysia baru semuanya kayu,, makan gaji puluhan ribu tapi kerja begitu menhampakan rakyat2,, gaji2 menteri perlu ikut kpi prestasi kerja. Ko kerja macam cibai gaji puluhan ribu yg rakyat kerja bagai nak mampus gaji mereka nk ko kurangkan jadah ko keling….

    • standley

      cuba kau makan gaji rm 30 sehari di sibu sarawak(bahagian sibu jaya)hidup tidak..or gaji kau kasi saya..kamu makan gaji rm 800 sebulan..hidup tidak..??ada kau pikir..xkisah cina iban melayu..or apa bangsa la jadi tauke..berapa untung stiap bulan..dari 100% keuntungan..tak sampai 10 % untuk perkerja..sekarang..kalau kerja kasar..buruh..welder..wayaring..mckanic..or pipeping..boss or majikan xkenal sijil..boss/tauke cuma tanya pengalaman..phm kh..skrg budak sekolah pun ada part time di hardware..kedai makan..kau fikir cukup kh rm 920 ataupun rm 1100..??ok..bujang..moto 200 sebulan..rumah sewa..250..makan minum..150..mak bapak 200..bil eletrik air..100..minyak moto 50 sebulan..kalau sakit??simpanan untuk kawen??cukup kh..

      • Mak hang celaka anak beghanak

        Bodo babi paria estet, dasar keling hitam macam puki mak dia pantat lancau macibai bughed pundek barua siyeyy nak haram jadah kaplaaa butohh dajeyy cap paria

  6. Jason

    Kaji gaji kau dulu mangkok. Xpayah kacau yg org lain. Kaji harga brg lg bagus kafir oi

  7. Arrad

    Kaji semula gaji menteri menteri. Bayar ikut pendidikan juga. Had kan maximum Rm3-4k sahaja. Minimum Rm1100. Bagi adil.

    Kene ingat juga yaa para menteri, kalau bukan pilihan rakyat anda tak akan berada di atas. Lagi lagi yg tak berpendidikan.

    • Pojie

      Setuju turun kalau gaji menteri2 pun diturunkan ke paras RM1100 minima..Kepala Bapak dia..xpikiaq langsung bodoh nak mampus barang naik dah berapa kali..kecik2 tak mau mampus dah besaq susahkan rakyat..

  8. byr hutng negara gji kakitngn diejos-ejos..tu ja ka kepakaran kmu sebgi sebuah kerjaan?..ejosla gji kmu yg ratusan ribu sebuln..bnding kmi penggerak utama dlm semua egensi krjaan..bru 1100 kmu meroyan hilng akal….tanpa kmi siapala kmu..5thun bukn lma pon…mark my word.

  9. Mohd Rocky

    Siapa yg bg gaji minimum rm1100?
    Kjaan BN bg gaji rm920 saja di SABAH.
    Rm1050 di semenanjung.
    Kjaan PH yg kasi naik pigi rm 1100.
    Rm 1100 pun masih tak cukup bg org bujang apalagi bg yg dah berkeluarga.boleh cukup tp mesti hidup seperti tahun 80an,tiada HP,motor,KFC,McD n internet.barulah cukup

  10. Muhamad dahlan rusli

    Boleh kalau nak turun kan gaji tak d masalah turun jak tapi harga barang pun kena kasi turun jangan gaji saja minyak barang makan rumah kena turun la kan . Apa kata kau simpan duit kau dan cuma ada 100 dalam poket kau pegi carik kerje bila dah gaji kau blanja kan gaji tu untuk keperluan kau kau rasa cukup ka . Kita sesama manusia jangan siksa manusia tq

  11. Tombuakar

    Kamu kasi kurang dulu gaji mentri2 yg tinggi itu.. Kalau dapat baru kasi kurang gaji kami sbagai buruh kasar.. Dan turunkan harga barang² ….Sdgkan 1,100 pn hanya cukup2 makan sahaja.. Kadang2 tdk cukup.. Kadang2 juga ada yg cari kja sambilan.. UnTuk tambah pendapatan..setiap bulan tidak kira siang atau malam.. Mereka sanggup bekerja hanya untuk menampung hidup hari² mereka.. Dan hanya untuk mencari sesuap nasi.. Ni kamu cakap mahu di kasih kurang lagi dari 1,100 kah.. Kalau boleh kami minta lagi di kasi up gaji menimum itu up ke 1,500 …/Bagaimanakah dgn gaji mentri yg puluhan ribu. Tu macam sy tidak dengar.. Ada perkataan.. Gaji mahu di adjust balik sebap tinggi.. Ini baru 1,100 mau di protes lagi balik..sudah lah harga barang pun semua mahal² macam mana rakyat mau hidup kalau macam itu..

  12. Ctz

    Majikan jgn kira untung jer. Org yg dah jadi jutawan berusaha nak jadi bilionare. Enjoy hidup secara melampau…. … Pekerja2 bawahan ni hidup dlm kesempitan . Sesak dada dgn kos sarahidup. Makin kaya makin keras hati …rasa tak cukup. Kita kongsi rezeki dgn org lain…. Allah beri kebahagiaan dan ketenangan hidup.

  13. Eddy

    Aku bg bdak² gaji minimum pon 2100

  14. Are were

    Mandat ko ditentukn rakyat…gaji ko dibayar rakyat…bila berbicara berhikmat untuk rakyat so bila rakyat diturunkn gaji mengikut paras tu boleh ke gaji ko n segerombolan menteri untuk turun gaji korang sehingga rakyat rasa patot sama ngn dgn idea yg ko bagi nie….rm5k pon dh cukup besar sgt sebab ko rasae dgn gaji 1.1k cukup besar untuk rakyat…

  15. Zali

    Ini statement menteri estate bodoh. Ladang getah asal. Ini mesti minum todi dulu. Minum samsu masam punya keling

  16. Ruslin johar

    Ini statement menteri estate bodoh. Ladang getah asal. Ini mesti minum todi dulu. Minum samsu masam punya keling

  17. Cyril lot

    Dari rakyat kmu jadi menteri dan Dari rakyat juga kamu akan jadi bekas menteri…

  18. Saiful Nabil

    Pikiaq lah sama.. Yang dah kahwin.. Ada anak.. Ada family.. Dengan gaji RM1100 kali x2 laki bini.. Baru RM2200.. Nak bayaq rumah.. Kereta.. Bil api ayaq.. Ampa ingat cukup kaa.. Dengan tanggungan kos anak lagi.. Ampa gila ka apaa.. Minimum RM1500 boleh laa.. Ampa tau dak cukup2 makan.. Ampa yg mana jutawan.. Berpangkat.. Gaji tinggi takpalah ada boleh buat simpanan.. Kami pon teringin nak buat simpanan untuk anak2 kami.. Kerajaan Malaysia makin lama makin banggang.. Tak pikiaq orang bawahan..

  19. Juzaili

    Gila la ko…ko mati la bgus…ko memang bodoh la…ko igat rkyat snang ke..jd menteri tapi otak lembu ar…g jhanam la ko..kbajikan rakyat ko taknak amik tahu..ko lagi nak buat rakyat tersepit…menyirap aku tgok ko ni..

  20. MOHAMAD KHAIROLAMIN BIN ALANG ABDUL MAJID

    Kenapa la da jadi menteri tapi pemikirannya mendap…1100 tu nak buat makan pun belum tentu cukup…walaupun saya melebihi minima tu tapi terasa juga sengsara…apatah lagi yg purata minima 1100…Tolong jangan bebankan rakyat…Jika prihatin,korban gaji menteri semua dan selebihnya bantu rakyat….Kuasa ada pada rakyat untuk menentukan siapa layak sebagai pemimpin…sila jalankan mandat dengan betul dan bertanggungjawab…

  21. Kalau nak kaji pasal gaji dan berniat untuk turunkan nilai gaji, baiklah sebelum itu kaji harga barang dulu.. Turunkan harga barang baru turunkan gaji, baru seimbang. Tlongkan jgn susahkan glongan miskin dgn kayakan gologan yg sda sedia kaya. Ni harga brang tiap bulan naik, gaji tiada naik2. Ingat kami ni ada tanah sndri mo tanam tu padi n sayur bgai tuk mkan hari2.

  22. Muhammad Ramzi

    Kalau dah kurangkan gaji, ramai orang akan malas bekerja. Motivasi kurang. Keluaran pun merosot. Last2 ekonomi jatuh. GDP pun jatuh le…
    Kalau peniaga kata tak cukup nak bayar gaji pekerja…tu sebab RM 1100 terlalu ciput. Bila gaji masih ciput tapi keperluan makin tinggi, mmg la motivasi kurang, kualiti produktiviti kurang juga le…so peniaga tak dpt hasil yng ditetapkan sbb kualiti produktiviti pekerja pun kurang.
    Solutiannya ialah dgn meningkatkan gaji minima. Organisasi memang akan sakit sikit tapi dalam short term…tapi long term nnti dpt la hasil yang lebih baik. Dan peniaga berjaya akan pilih kejayaan jangka panjang, bukan kejayaan jangka pendek. Kalau dah nama perniagaan, majikan harus tahu ambil risiko, bukan goyang kaki. Harap kerajaan ambil pandangan saya ni

  23. Shakila

    GAJI MINIMA SEHARUSNYA MENGIKUT SEKTOR DAN KAWASAN KERNA YANG MENGAJI SEMEMANGNYA BUKAN DATANGNYA DARI KERAJAAN….TAPI MAJIKAN BERLANDASKAN PENDAPATAN SYARIKAT……KALAU SYARIKAT TDK MAMPU MAKA AKAN BANYAKLAH PENGGANGUR DAN BEBAN KERJA PADA PEKERJA KELAK….. LANGKAH TERBAIK MAJIKAN PASTI MENGURANGKAN PEKERJA JADI WUJUDLAH PENGGANGURAN YG TINGGI…..
    TINDAKAN MAJIKAN PASTI
    MEMBANYAKKAN PENGGUNAAN MESIN LEBIH DIUTAMAKAN OLEH MAJIKAN…. DAN SISTEM LAYAN DIRI DIUTAMAKAN …. JADI PEKERJA MEMANG DIKURANGKAN …….BERKERJA ATAU PENGGANGUR?
    …….BERNIAGA UTK UNTUNG ATAU KEBAJIKAN TANPA RELA…. JUST THINK

  24. Halum Othman

    Klu RM 1 100 sebln dikatakan tinggi, kena fikir yg gaji menteri mkn lebih dr RM 1 100 sehari… skg apa yg boleh buat dng pendapatan RM 1 100, klu ada krga dng anak 2 org yg masih kecil n rumah sewa, boleh cukup ka…???… ini cubaan nak import buruh asing yg lebih murah….

  25. Affandi MN

    Bodoh nya, kalo barangan itu ini sudah mahal seharus nya gaji boleh menbeli semua itu. Kalo Gaji mau d kurangkan banyak gejala negatif akan berlaku. Rasuah, malas berkerja merompak , buat kerja lain pasti berlaku.

    Sebaiknya Kerjaan harus fikir untuk kurangkan harga barangan. Kurang kan tax dan udahkan tarik lebih banyak pelaburan. Galakkan pelaburan yg gunakan teknologi yg terbaru yg boleh jimatkan kos pengeluaran.

    PM perlu tamatkan khidmat mana mana menteri yg bangang.

  26. darklove10012

    Cuba ko bagi gaji menteri 1100 dorang nk ke x?

Leave a Reply

Theme by Anders Norén