Cempedak Cheese

Portal berita terbaik anda

Utama

300 hadiri perhimpunan mengenang perjuangan komunis di Kajang

KUALA LUMPUR – Kira-kira 300 orang menghadiri perjumpaan dan berhimpun melibatkan bekas kumpulan pengganas Parti Komunis Malaya (PKM) di Kajang hari ini.

Perhimpunan itu dianggap sebagai perjumpaan yang bersejarah sehari sebelum ulangtahun ke-30 Perjanjian Damai Hat Yai ditandatangani antara kerajaan Malaysia dan PKM pada 2 Disember 1989.

Malaysiakini melaporkan antara yang turut hadir adalah Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Pelek Ronnie Liu dan veteran PKR Syed Hussin Syed Ali.

Perjumpaan berkenaan dikatakan bermula pada pukul 10.15 pagi tadi dengan ucapan daripada beberapa bekas anggota PKM dan Ronnie.

Menurut salah seorang bekas anggota PKM, Tan Yi Yu, perjumpaan itu bukan sahaja untuk mengingati sejarah mereka tetapi juga untuk membetulkan salah faham terhadap perjuangan mereka.

“Perjuangan PKM adalah perang terhadap kolonial dan imperialisme, berjuang untuk kemerdekaan negara, demokrasi, kebebasan dan kedamaian,” kata Yi Yu.

Sementara itu, Ronnie menjelaskan kehadirannya adalah bersifat peribadi dan turut berkongsi cerita mengenai penglibatan datuk dan abangnya dalam pergerakan komunis.

Ronnie berkata, penglibatan datuknya dalam pergerakkan komunis adalah untuk membebaskan Malaya daripada British selepas berjaya menghalau Jepun keluar daripada Malaysia.

Penglibatan datuk Ronnie dalam aktiviti komunis telah menyebabkan beliau dibuang ke China.

“Saya bimbang ucapan saya di sini hari ini akan menyebabkan saya dianggap sebagai komunis atau bersimpati terhadap komunis, tetapi saya masih rasa terpanggil untuk bercakap di sini,” kata Ronnie seperti yang dilaporkan oleh Malaysiakini.

Perjumpaan bekas anggota pengganas PKM itu adalah siri terbaharu melibatkan organisasi yang cukup diingati dengan kekejamannya selepas abu mayat bekas setiausaha agung PKM Chin Peng berjaya diseludup masuk dan ditaburkan di laut dan di dalam hutan di Malaysia.

Kegiatan PKM terutama pada zaman darurat meninggakan parut yang mendalam terhadap rakyat Malaysia. Banyak keluarga masih menyimpan kenangan sedih dan ngeri mengingati bagaimana anggota komunis menyeksa dan membunuh kaum keluarga mereka dengan kejam dan tidak berperi kemanusiaan.

Susulan itu ramai yang berasa kecewa apabila abu mayat Chin Peng yang semasa hayatnya tidak dibenarkan masuk dan menjejakkan kaki ke Malaysia berjaya diseludup dan ditabur di dalam negara yang pernah menyaksikan kekejaman yang dan tindakan tidak berperikemanusiaan yang dilakukan oleh PKM terhadap rakyat Malaysia.-SM

Loading...

14 Comments

  1. Love Malaysia

    Other country might be ok.. but at Malaysia totally not.. massacre killing to innocent child, woman, old folks and ulama is not a myth.. Continue fight and killing after Merdeka proved those Communist not fight for independent country but for their personal interest only.. they are truly terrorist for Malaysian people..

    • PKM are not freedom fighters. They are terrorists who keep on fighting Malaysia even after independent. Their aim is to make this country a comunist satelite. They never fought for independent but instead to install communist idealogy.
      If they were true independent fighters they should have agreed to lay down their weapon after Baling talks and together with Rakyat Malaysia fight for independent.
      They just wanted to install commuist idealogy & make this country communist.

  2. Suffian Latib

    Pejuang melawan imperialisme kepala hotak!
    Tiada apa yang perlu diperbetulkan, tiada salah faham sebelum ini pun, salah tetap salah, sampai bila-bila akan tetap kekal dalam sejarah menjadi musuh kepada negara! semua yang hadir ni patut dilucutkan kewarganegaraan. Tiada kompromi patut diberikan pada 300 orang ni. Mereka sudah tidak terang lagi bersuluh tak takut bermain api. Celaka punya cina komunis, lagi lahanat si melayu tu. KDN sila jalankan tugas anda cantas anasir puaka ni drpd negara kita. Sia2 moyang dan atuk aku jadi polis kalau mereka ni dibiarkan hidup.

    • Shah

      Betul tu…

    • TR

      Setuju sangat. Dah berani buat secara terang2. Seperti sengaja nak mencabar org melayu.

    • Nidzamudin A.Rahman

      ceh,celaka punya KOMINIS!…asal laa pdrm x bertindak pd hari tu,tgkap n sumbat bgsat² tu kelokap!..jgn bg mkn minum,biar diorg mmpos kering dlm lokap tu😠😠
      Mati hidup balik pun kita smua xkan bole lupakn betapa ganas,buasnya KOMINIS pd rakyat negara ni..
      APE PERLUNYA BANGSAT² NI PD NEGARA INI??…tolong lah😠😠

  3. Rushdie Amry

    Kenderaan tentera yang ditembak oleh pengganas komunis di Ulu Legong tahun 82 (25 tahun lepas Malaya dimerdekakan; 19 tahun lepas Malaysia dibentuk) mengakibatkan 9 anggota terbunuh.

    Perut ditoreh, isi perut sengaja diburaikan, kemaluan dipotong, mata dicungkil, kepala hancur dek peluru yang bersarang, jenazah dilentangkan di atas jalan, diikat pada wiper kereta dan lain-lain. 7 jenazah perajurit terkorban dizalimi sezalim-zalimnya.

    Serang hendap ini menjawab persoalan siapakah sebenarnya pengganas komunis? Adakah mereka pejuang kemerdekaan atau manusia berhati iblis dan berperilaku binatang?

    Seperti diceritakan dalam buku Serang Hendap Ulu Legong oleh Lt. Kol Mohd Radzi Abd Hamid, antara perinciannya:

    Anggota pertama iaitu Prebet Md Merdeka [pemandu trak] Volvo Mortar 2 tan, mayatnya telah dibogelkan dan diikat pada pengelap cermin trak. Telinganya pula dipotong dan dijadikan kalung rantai dengan menggunakan tali akar pohon letup-letup. Manakala kemaluannya dipotong dan dimasukkan ke dalam mulut seperti orang sedang menghisap cerut. Kejam!

    Mayat kedua, Lans Kopral Hashim [ketua kumpulan], badannya bersarang dengan hampir 25 butir peluru. Ketika diangkat, badannya boleh dilipat dua seakan-akan tidak ada pinggang. Kepalanya hancur di sebelah kiri akibat tembakan yang bertubi-tubi. Otaknya berterabur di atas jalan. Kedua-dua matanya dicungkil dan dibuang hilang entah ke mana. Mayatnya juga dibogelkan lalu diletakkan terlentang di atas jalan. Kemaluannya juga dikerat dan dua telur kemaluan diletakkan di atas mata kiri dan kanannya. Zalim!

    Mayat ketiga iaitu Prebet Jamil TK terperosok di dalam parit yang penuh dengan semak pokok senduduk; terlungkup dan seluarnya dilondehkan. Mayatnya disula dengan ranting-ranting pohon senduduk. Kedua-dua belah daging punggungnya hancur dek tembakan bertubi-tubi. Darah masih menitis perlahan-lahan ke tanah ketika jenazahnya diturunkan. Binatang!

    • PKM are not freedom fighters. They are terrorists who keep on fighting Malaysia even after independent. Their aim is to make this country a comunist satelite. They never fought for independent but instead to install communist idealogy.
      If they were true independent fighters they should have agreed to lay down their weapon after Baling talks and together with Rakyat Malaysia fight for independent.
      They just wanted to install commuist idealogy & make this country communist.

  4. Alia

    Pejuang pale hotak! Selepas Jepun keluar PKM hanya nak menguasai Malaya. Siapa tak setuju kau bunuh semua terutama Melayu. Tangkap semua yg hadir. Jangan biarkan virus ni melarat. Baru kita tau ada lagi saki baki Komunis di Malaysia ni.

    • Kimi

      Ini lah hasil 60 tahun lebih merdeka, segolongan besar bangsa Cina masih lagi berdaulatkan kepada fahaman Komunisme. Satu kesilapan besar orang Melayu yang membenarkan kemasukan Bangsa ini & memberikan kerakyatan mudah serta kebebasan dalam Pendidikan Cina…sampai bila2 golongan ini tak akan pernah menerima naratif sebenar sejarah negarabangsa Malaysia…Tunggu, masanya akan tiba untuk semua ini dibetulkan.

  5. mohd zaini

    jika berjuang utk kemerdekaan kenapa bunuh rakyat bukan penjajah?

  6. Melayu Jati

    Semenjak diberi pelajaran di tanah melayu, sekarang sudah pandai dan bercita-cita mengubah sejarah. Cipta cerita bukan sejarah.

    Tak perlu nak perbetul otak melayu. Persiapkan diri untuk terima natijahnya.

    • Zaibo

      Yg hadir di perhimpunan tu pun dah pasti cucu cicit bekas kominis2 bangsat tu jugak. Datuk saya org kampung,bukanya penjajah pun tapi kenapa kominis bunuh. Sbb nya cuma arwah datuk saya tak mahu masuk kominis..sampai dia dibunuh oleh lebih kurang 30 anggota kominis. Datuk saya handal, seorang lawan 30..mana tahannn..lagi pun ajal dah sampai. Jadi,saya sebagai cucunya menentang PKM habisan2 ..no excuse needed, go to hell you kominis bangsat..penghianat negara !!!

  7. Lupa Sejarah Sendiri

    300 komunis yg sokong. Ramai bangsa cina yg x sokong, cuma takut nak berjuang sebab nanti kena bakar hidup2 dan macam2 lg cam tok diorg dulu kena buat ngan komunis.

Leave a Reply

Theme by Anders Norén